Kildesortering på jobb - lag et godt og praktisk system

Alle bedrifter er lovpålagt å kildesortere. Fra 2025 skal også papp- og papir, park- og hageavfall, og glass- og metallemballasje kildesorteres.
Vi gir dere tips til hvordan dere kan lage et godt system på jobb og velge riktig utstyr, slik at det blir lettere å imøtekomme kravene og oppnå en høyere sorteringsgrad.
Hva slags avfall trenger dere å sortere?
- Matavfall
- Plastemballasje
- Glass- og metallemballasje
- Papp, papir og drikkekartong
- Pant
- Småelektronikk og IT-utstyr
- Batterier og lyspærer
- Farlig avfall
- Tekstiler
Restavfall er den dyreste avfallstypen å levere inn. Jo mer dere sorterer ut, jo mindre blir det igjen til restavfall, og jo lettere er det å ta bedre vare på eksisterende ressurser og følge regelverket.
Slik kommer dere i gang

Velg utstyr som passer til lokalet
Det finnes både små og store kildesorteringsløsninger. Har dere lite plass? Da kan dere stable i høyden eller bruke nett, esker eller mer fleksible beholdere. Har dere mange ansatte? Sørg for nok kapasitet og enkel adkomst til miljøstasjonene.

Sortér der det skjer
Når beholderne plasseres der avfallet oppstår, blir det enklere å sortere riktig. Papir ved printeren, matavfall ved kjøkkenbenken og plast der varene pakkes ut.

Lag et system for det som samles opp over tid
En boks batterier, en kasse til småelektronikk og en container til tekstiler eller ødelagt arbeidstøy. Når avfallet har en fast plass, blir det enkelt å gjøre rett og dere unngår at det havner i restavfallet.

Bruk tydelig merking
Bruk Sorteringsmerkene på beholdere og i kommunikasjon til ansatte. Det gjør det lettere å kjenne igjen og enklere å sortere – også for nyansatte, renholdere og besøkende.

Gjør det synlig og enkelt
Heng opp sorteringsplakater eller bilder over avfallsbeholdere. Ha en som er ansvarlig for kildesorteringen på arbeidsplassen, og som kan følge opp ansatte og renholdere. Ønsker dere plakater som er tilpasset deres avfallstyper, kontakt et avfallsselskap.
Sorteringsplakater