Kildesortering er et viktig og synlig tiltak i bedriftens bærekraftsarbeid. Det er også lovpålagt med kildesortering på arbeidsplassen, og lovene skjerpes stadig. Det er ikke uten grunn. Skal vi ha nok ressurser i fremtiden er kildesortering og gjenvinning helt nødvendig. Kildesortering handler om å bruke ressursene smartere – og å gjenvinne dem slik at de kan brukes på nytt. Og på nytt. 

“Sortere på jobb” er et program for å lykkes med kildesortering på arbeidsplassen, for bedrifter og eiendomsbesittere. Programmet hjelper dere å få på plass en velfungerende kildesorteringsløsning, og ikke minst, sørge for å få med dere alle involverte. Vi anbefaler å kjøre hele programmet, men det er også mulig å bruke trinnene hver for seg.

Etter å ha innført Sortere på jobb har vi fått etablert et enkelt og forståelig system for kildesortering. Dette er avgjørende, spesielt på vår arbeidsplass der det stadig er nye ansikter. I tillegg gir det et pent og profesjonelt inntrykk som viser vårt engasjement for miljøet.

Ørjan Arvola, General Manager Factory Tøyen

1. Start med å få god oversikt

2. Involver nøkkelpersoner og få innsikt

3. Lag et godt system

4. Få med alle ansatte

5. Mål resultat og gjør tilpasninger