Nye krav til kildesortering på jobb fra 1. januar 2025

Fra 1. januar skal alle bedrifter kildesortere det samme på jobb, som man gjør hjemme. Kravene gjelder for avfallstypene matavfall, plast, papir, park- og hageavfall, glass- og metallemballasje og tekstiler.
Her finner dere verktøy og tips for å lykkes.

Kildesortering er et viktig og synlig tiltak i bedriftens bærekraftsarbeid. Det er også lovpålagt med kildesortering på arbeidsplassen, og lovene skjerpes stadig. Det er ikke uten grunn. Skal vi ha nok ressurser i fremtiden er kildesortering og gjenvinning helt nødvendig. Kildesortering handler om å bruke ressursene smartere – og å gjenvinne dem slik at de kan brukes på nytt. Og på nytt. 

“Sortere på jobb” er et program for å lykkes med kildesortering på arbeidsplassen, for bedrifter og eiendomsbesittere. Programmet hjelper dere å få på plass en velfungerende kildesorteringsløsning, og ikke minst, sørge for å få med dere alle involverte. Vi anbefaler å kjøre hele Sortere på jobb -programmet, men det er også mulig å bruke trinnene hver for seg.

Etter å ha innført Sortere på jobb har vi fått etablert et enkelt og forståelig system for kildesortering. Dette er avgjørende, spesielt på vår arbeidsplass der det stadig er nye ansikter. I tillegg gir det et pent og profesjonelt inntrykk som viser vårt engasjement for miljøet.

Ørjan Arvola, General Manager Factory Tøyen

1. Start med å få god oversikt med Sortere på jobb

2. Involver nøkkelpersoner og få innsikt

3. Lag et godt system

4. Få med alle ansatte

5. Mål resultat og gjør tilpasninger