Barnas skog
Av: LOOP Miljøskole I samarbeid med Grønt Punkt Norge og WWF
Ta med Barnas skogs turhefte på tur!
I turheftet Barnas skog har vi samlet oppgaver som både utfordrer hodet og sansene. Tell trær og årringer, lytt til skogen og svar på helt utrolige spørsmål! Kan dere gjette hvilken art i skogen som har en kroppsdel som aldri slutter å vokse, og klarer dere å få finne fem ting og få turbingo?
Sånn gjør dere det: Skriv ut Barnas skog på begge sider av arket (dobbeltsidig). Legg arket med turbingoen opp, og brett arket to ganger. Nå skal dere ha et lite turhefte, og denne teksten er på forsiden: “Barnas skog turhefte”. Ta med turheftet og en penn eller blyant på skogturen, og heng gjerne opp turheftet når dere kommer hjem igjen.
Gå på bokstavjakt i Barnas skog!
Jakt etter ting som ligner på bokstaver i naturen. Kanskje dere finner en mosedott som ser ut som en O, en sprekk i en stor stein som minner om en Z, eller en kvist som bøyer seg som en J?
Er dere ekstra kreative klarer dere kanskje å stave navnene deres, eller finne hele alfabetet?
Dere kan også bruke kongler, pinner eller steiner for å lage bokstavene. Er barna for små til bokstavjakt, kan dere lete etter farger. Klarer dere for eksempel å finne noe som er gult?
Kan dere finne trærnes konge?
Eika kalles ofte kongen blant trærne. Det sies at den bruker 500 år på å vokse og 500 år på å dø. Eiker er store trær med grove stammer og avlange og bølgete blader. På høsten bærer eiketrærne nøtter.
Klarer dere finne en eik i Barnas skog?
Mange av de skikkelig gamle og store eikene har fått råtesopp. Det er grunnen til at man innimellom kan finne eiker som er helt hule innvendig, eller som har store hull i stammen. Men, disse er likevel levende! Eiker som er hule eller har store hull i seg er vernet, og skal ikke hogges eller skades av mennesker. Det er fordi disse trærne er viktige og verdifulle for skogen og alle de ulike vesenene som bor der. Inne i skikkelig gamle, hule eiker kan det bo like mange insekter, sopper og lav som det bor mennesker i Oslo. Snakk om trehus!
Klarer dere å finne en hul eik i barnas skog?
Let etter småkryp
Løft på en stein, stokk eller en barkebit og tell de forskjellige typene små kryp som kravler av gårde. Hvor mange finner dere, og vet dere hva de heter? Husk å legge steinen, stokken eller barkebiten forsiktig tilbake igjen – den er noens hus!
Ikke lov å se!
Visste dere at hvis vi fjerner en sans så forsterkes de andre? Hvis man for eksempel lukker øynene så blir følesansen skjerpet. Trolig skjer dette fordi hjernen skifter fokus og konsentrerer seg om de sansene som ikke blir borte.
I denne aktiviteten skal noen ha bind for øynene eller lukke øynene. De andre skal gi de som ikke ser 5 ting fra skogen (eller mer) som de skal gjette hva er. Kjenn, lukt, lytt og smak! Dere kan for eksempel finne fram barnåler, bark, blåbær, mose og steiner.
Gi gjerne de som skal gjette et hint om hvilke sanser de skal bruke, så de slipper å spise mose ?
Hvor mange klarer dere å gjette?
Hvor gammelt er treet?
Skal dere finne ut hvor gammelt et tre er, må dere telle årringer på stubben. En stubbe er det som står igjen etter vi har hogd et tre. Klarer dere finne en stubbe der dere er?
Treet lager en ny ring hvert år. Den består av en lys del (vårved) og en mørk del (sommerved). Teller dere ringer på stubben, teller dere år. Hvor gammelt ble treet som har stått her?
Det går ikke an å se på størrelsen av et tre om det er ungt eller gammelt. Har treet tilgang på næring, sol og varme kan det skyte i været på kort tid. Står treet i skyggen av andre trær, må det konkurrere med de andre trærne om tingene det trenger. Det gjør at treet vokser tregere. Undersøk stubben. Står den i sola eller i skyggen, og er den i nærheten av andre trær eller ikke? Når dere har undersøkt alt dette kan dere gruble på denne: Tror dere at dette treet vokste fort eller sakte?
Prøv Kims lek i naturen!
- Bestem hvem som skal ordne med huskeleken (minst én) og hvem det er som skal huske. De som skal huske skal ikke se på mens de som ordner fikser punkt 2 og 3.
- Til dere som ordner: Finn 10 forskjellige ting i naturen, for eksempel blader, bær, kongler og pinner. Husk at blomster, planter og trær er levende ting, så unngå for eksempel å brekke av kvister og dra opp blomster og planter med røttene. Kan du/dere finne kvister som ligger løst på bakken? Ha tingene under et teppe (eller genser/jakke) uten de andre ser.
- Til dere som ordner: Ta bort teppet i 30-60 sekunder mens de andre forsøker å huske tingene.
- Til dere som skal huske: Nå har dere 10 minutter på dere til å finne lignende ting i skogen.
Førstemann til å finne alle!
Heng opp en fuglekasse
Heng opp fuglekasser i nærområdet og følg med på hvilke fugler som bruker dem. Kommer hakkespetten til fuglekassen selv om den egentlig klarer å hakke sitt eget hjem? Blir det flere fugler i nærområdet når dere bistår hakkespetten i sin viktige oppgave som områdets boligbyggermester?
Besøk Oppdrag Fuglekasse for oppskrifter på fuglekasser til ulike fugler, for eksempel blåmeis, perleugle og stær. Alle fuglekasser passer ikke alle, blåmeisen foretrekker for eksempel små fuglekasser.
Hvis dere ønsker å få besøk av en hakkespett, er det lurt å passe på at hullet er stort nok. En hakkespett trenger et hull som er cirka fem cm i diameter.
Tips! Når dere er ute og går tur, så hør etter hvor mange ulike fugler dere kan høre. Et tips er å bruke appene «kvitre» eller «BirdID» som hjelper dere å finne ut hvilke fugler det er.
Det er en liten bit skog i alt som er papir
Denne siden er en del av Barnas skog, en interaktiv skogtur som lærer barneskolebarn om skogen, artene som bor i den, og hvorfor det er viktig for både skogen og artene at vi sorterer papir ? For eksempel skolemelkkartongen! Barnas skog har også en egen ressursside med undervisningsopplegg tilpasset nye kompetansemål. Tips gjerne en lærer – eller ti!
Barnas skog er et samarbeid mellom LOOP Miljøskole, WWF og Grønt Punkt Norge ♻️