Skroget på båten kan leveres inn kostnadsfritt til kommunen. Om du også skal levere påhengsmotor eller annet båtavfall gjelder øvrige betingelser for innlevering av avfall.

Små fritidsbåter

Små fritidsbåter er båter med lengde inntil 15 fot (4,57 meter) uten innenbordsmotor. Små fritidsbåter inkluderer blant annet kano og kajakk. Det er gratis å levere inn små fritidsbåter og båteiere kan få utbetalt 1000 kr i vrakpant. Alle kommuner skal tilby mottak for små fritidsbåter, og i tillegg kan de leveres private mottak.

Slik gjør du det

Ja takk

Båter inntil 15 fot:

  • Kajakk
  • Kano
  • Robåt
  • Jolle
  • Seilbrett
  • Gummibåt med skrog
  • Trebåt, glassfiberbåt, plastbåt og aluminiumsbåt

Nei takk

  • Gummibåt
  • Båter over 15 fot (kan leveres egne mottak)
  • Båter med innenbordsmotor (kan leveres egne mottak)
  • Båter brukt til næringsformål

Hva gjør du med…

Fritidsbåter over 15 fot og med innenbordsmotor?

Båter over 15 fot og/eller båter med innenbordsmotor må leveres til godkjente mottak. Mer informasjon om innlevering av fritidsbåter.

Kostnader til frakt?

Det er nå gratis å levere inn båter til kassering og det utbetales også vrakpant for innlevering av båter. Båteier må selv dekke kostnader til transport av båten.


Hva blir det til

Båtskrog og annet avfall fra båtene vil gå til materialgjenvinning eller energiutnyttelse avhengig av materiale og innhold av farlige stoffer.

Kasserte fritidsbåter leveres til mottaksanlegg for miljømessig forsvarlig behandling. Kasserte fritidsbåter kan inneholde deler som kan skade miljøet, og farlige stoffer i bl.a. bunnstoff og skrog. Hovedandelen av fritidsbåtene i Norge er laget av komposittmaterialer.

Dumping av båter i havet vil føre til nedbrytning som over tid vil gi mikroplast til havet. Ved å samle inn og behandle båter som skal kasseres, hindrer vi at mennesker og natur eksponeres for farlige miljøgifter og mikroplast fra båter som hensettes. I tillegg vil materialgjenvinning og energiutnyttelse av båtene gi reduserte klimagassutslipp og andre positive miljøeffekter.

Båtskrog og annet avfall fra båtene vil gå til materialgjenvinning eller energiutnyttelse avhengig av materiale og innhold av farlige stoffer.

Kasserte fritidsbåter leveres til mottaksanlegg for miljømessig forsvarlig behandling. Kasserte fritidsbåter kan inneholde deler som kan skade miljøet, og farlige stoffer i bl.a. bunnstoff og skrog. Hovedandelen av fritidsbåtene i Norge er laget av komposittmaterialer.

Dumping av båter i havet vil føre til nedbrytning som over tid vil gi mikroplast til havet. Ved å samle inn og behandle båter som skal kasseres, hindrer vi at mennesker og natur eksponeres for farlige miljøgifter og mikroplast fra båter som hensettes. I tillegg vil materialgjenvinning og energiutnyttelse av båtene gi reduserte klimagassutslipp og andre positive miljøeffekter.

Båtskrog og annet avfall fra båtene vil gå til materialgjenvinning eller energiutnyttelse avhengig av materiale og innhold av farlige stoffer.

Kasserte fritidsbåter leveres til mottaksanlegg for miljømessig forsvarlig behandling. Kasserte fritidsbåter kan inneholde deler som kan skade miljøet, og farlige stoffer i bl.a. bunnstoff og skrog. Hovedandelen av fritidsbåtene i Norge er laget av komposittmaterialer.

Dumping av båter i havet vil føre til nedbrytning som over tid vil gi mikroplast til havet. Ved å samle inn og behandle båter som skal kasseres, hindrer vi at mennesker og natur eksponeres for farlige miljøgifter og mikroplast fra båter som hensettes. I tillegg vil materialgjenvinning og energiutnyttelse av båtene gi reduserte klimagassutslipp og andre positive miljøeffekter.